Przepisy wjazdowe, wizowe

Wybierz kraj z listy:

Przed każdą podróżą koniecznie:
  • zapoznaj się z przepisami wjazdowymi i miejscowymi obowiązującymi w państwach, do których planujesz podróż, a także śledź je regularnie w czasie pobytu. Informacje te dostępne są na stronie MSZ oraz na stronach placówek;
  • sprawdź wytyczne MSZ dot. ubezpieczenia w podróży i informacje o pomocy konsularnej;
  • zgłoś swoją podróż w systemie Odyseusz
  • Uwaga: Przedstawione przepisy wjazdowe dotyczą obywateli Polski.
    Obywatelom innych państw zaleca się kontakt z właściwym konsulatem w celu weryfikacji obowiązujących ich przepisów.

    Kraj Wymagany dokument Ważność dokumentu Dodatkowe dokumenty i opłaty
    Austria dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Albania dowód osobisty
    lub paszport
    min. 3 miesiące od daty wyjazdu
    Aruba paszport w dniu wjazdu i wyjazdu wymagana rejestracja: edcardaruba.aw
    Azory dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Barbados paszport w dniu wjazdu i wyjazdu
    Belgia dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Bułgaria dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Bahamy paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu konieczność okazania biletu powrotnego
    Chorwacja dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Curacao paszport w dniu wjazdu i wyjazdu wymagane jest wypełnienie online karty imigracyjnej przed przylotem
    Cypr dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Czarnogóra dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Czechy dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Dania dowód osobisty lub paszport w dniu wjazdu i wyjazdu
    Dominikana paszport paszport ważny min. 6 miesięcy od daty wyjazdu wymagana rejestracja: eticket.migracion.gob.do
    Egipt paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu z Egiptu wiza, dostępna na lotnisku u przedstawiciela TUI
    ok. 28$, w okienku bankowym ok. 25$, na stronie ok. 25$ visa2egypt.gov.eg/eVisa *Półwysp Synaj tj. Sharm El-Sheikh, Taba czy Dahab, bezpłatna wiza na lotnisku po przylocie wydawana jako stempel paszportowy (przy wyjeździe poza region konieczna wiza)
    Francja dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Grecja dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Grenada paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu
    Hiszpania
    (w tym Wyspy Kanaryjskie i Baleary)
    dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Holandia dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Indonezja (Bali) paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu wiza oraz podatek turystyczny, płatny na stronie: lovebali.baliprov.go.id lub bezpośrednio po przylocie
    na lotnisku, ok. 40$. Formularza Health Pass do wypełnienia przed wyjazdem na stronie: sshp.kemkes.go.id. Wymagana deklaracja celna do wypełniena na stronie: ecd.beacukai.go.id
    Jamajka paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu
    Katar paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu
    Kenia paszport paszport ważny min. 6 miesięcy od daty wyjazdu konieczne jest posiadanie zatwierdzonego elektronicznego zezwolenia na podróż ETA: etakenya.go.ke/en, ok. 35$
    Kuba paszport min. 3 miesiące od daty wyjazdu karta turystyczna, możliwość zakupu wyłącznie elektronicznie: evisacuba.cu/en/inicio
    wymagana rejestracja dviajeros.mitrans.gob.cu
    Kostaryka paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu opłata lotniskowa, ok. 29$
    Litwa dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Łotwa dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Malta dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Malediwy paszport min. miesiąc od daty wyjazdu wiza wydawana na lotnisku; wymagana rejestracja przed wyjazdem: imuga.immigration.gov.mv/traveller
    Maroko paszport w dniu wjazdu i wyjazdu
    Mauritius paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu safemauritius.govmu.org
    Meksyk paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu wymagany podatek turystyczny przed podróżą powrotną, opłata na stronie: www.visitax.gob.mx/sitio, ok. 258 MXN
    Niemcy dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Portugalia dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Panama paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu opłata lotniskowa, ok. 30$
    Republika Zielonego Przylądka paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu podatek lotniskowy, ok. 150 PLN; wymagane wypełnienie formularza z danymi osobowymi
    w aplikacji myTUI po opłaceniu podatku.
    Senegal paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu
    Seszele paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu godzin podatek turystyczny pobierany przez recepcję
    hotelu, ok. 100 SCR noc/os;
    wymagana rejestracja: seychelles.govtas.com,
    ok. 10€ - wniosek jest rozpatrywany do 24 godzin,
    ok. 30€ - wniosek jest rozpatrywany do 6 godzin, ok. 70€ - wniosek jest rozpatrywany do 1 godziny
    Słowenia dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Słowacja dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Singapur paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu wymagana rejestracja: eservices.ica.gov.sg/sgarrivalcard
    Sri Lanka paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu ETA: eta.gov.lk, ok. 50$
    Szwajcaria dowód osobisty lub paszport w dniu wjazdu i wyjazdu
    Tanzania (Zanzibar) paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu wiza, ok. 50$, możliwa do uzyskania na lotnisku lub online: visa.immigration.go.tz. Obowiązkowe ubezpieczenie podróżne ZIC, ok. 44 $,
    dzieci w wieku 3-17 lat ok. 22$,
    dzieci poniżej 2 lat zwolnione z opłaty; zakup wizy poprzez: visa.immigration.go.tz
    Tajlandia paszport min. 6 miesięcy od daty wyjazdu
    Tunezja paszport dowód osobisty (do 31.12.24)
    lub paszport ważny min. 3 miesiące od daty wyjazdu
    Turcja dowód osobisty
    lub paszport
    paszport musi być ważny min. 150 dni od daty wjazdu. Dowód osobisty w dniu wjazdu i wyjazdu
    Stany Zjednoczone paszport min. 60 dni dłużej niż data ważności wizy ETSA: esta.cbp.dhs.gov, ok. 21$
    Węgry dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Wielka Brytania paszport w dniu wjazdu i wyjazdu
    Włochy dowód osobisty
    lub paszport
    w dniu wjazdu i wyjazdu
    Zjednoczone Emiraty Arabskie paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu

    * Przy niestandardowej długości pobytu zaleca się sprawdzenie informacji dla podróżujących dotyczących przepisów wjazdowych na stronie www.gov.pl

    Austria - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Albania

    Obywatele polscy mogą wjeżdżać bez wizy i przebywać na terytorium Albanii do 90 dni w ciągu 180 dni, licząc od dnia pierwszego wjazdu. Obywatele polscy mogą wjeżdżać do Albanii na podstawie ważnego paszportu lub ważnego dowodu osobistego. Dokument wjazdowy powinien być ważny min. 3 miesiące od planowanej daty opuszczenia Albanii. Uwaga: brak paszportu może powodować problemy ze skorzystaniem z ubezpieczenia medycznego dla turystów (bezwzględny wymóg okazania paszportu krajowego).

    Aruba

    Na Arubę można wjechać wyłącznie na podstawie ważnego paszportu (nie paszportu tymczasowego). Pobyt do 90 dni nie wymaga wizy. Lokalne władze imigracyjne mogą zażądać przy wjeździe okazania, np. biletu powrotnego oraz gwarancji posiadania wystarczających środków finansowych. Pomoc konsularną na całym terytorium Królestwa Niderlandów, w tym na tzw. obszarach zamorskich, wykonuje Wydział Konsularny Ambasady RP w Hadze.

    Wjazd na Arubę możliwy jest tylko po okazaniu karty ED, wyrobionej na stronie https://edcardaruba.aw/. Instrukcja

    Od 1 lipca 2024 r. goście przybywający na Arubę samolotem będą zobowiązani uiścić jednorazową opłatę na rzecz zrównoważonego rozwoju w wysokości 20 USD za osobę. Opłata ta wesprze projekty promujące zrównoważony rozwój na wyspie. Osoby zwolnione z opłaty: to między innymi dzieci poniżej ósmego roku życia, podróżujący, którzy byli już na Arubie wcześniej w tym samym roku i uiścili już opłatę. Składka na rzecz zrównoważonego rozwoju jest częścią internetowej karty imigracyjnej, karty ED (Embarkation & Disembarkation) i należy ją uiścić podczas wypełniania formularza.

    Azory

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego. Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Belgia - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Bułgaria - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Chorwacja - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Curacao

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice Curacao na podstawie paszportu. Polacy odbywający podróż na Curacao w celach turystycznych na okres nie dłuższy niż 90 dni nie muszą posiadać wizy. Od podróżujących wymagane jest wypełnienia online karty imigracyjnej przed przylotem na stronie: dicardcuracao.com/dicard. Instrukcja

    Cypr - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Czarnogóra

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice Czarnogóry, przejeżdżać tranzytem i przebywać na jej terytorium do 30 dni na podstawie ważnego dowodu osobistego. Pobyt, który przekracza 30 dni, a nie przekracza 90, nie wymaga posiadania czarnogórskiej wizy i jest możliwy na podstawie ważnego paszportu. Zgodnie z przepisami czarnogórskimi osoby niepełnoletnie, podróżujące do tego kraju bez opieki rodziców (opiekuna prawnego), powinny posiadać ich pisemną zgodę. Dokument powinien być potwierdzony notarialnie i przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego na język serbski lub czarnogórski. W dokumencie należy umieścić termin pobytu niepełnoletniego na terytorium Czarnogóry, jego dane osobowe wraz z numerem paszportu oraz dane osobowe osoby pełnoletniej pod której opieką znajdzie się dziecko w trakcie podróży. Niepełnoletni nie posiadający właściwej zgody rodziców (opiekuna prawnego) nie mogą przekroczyć granicy Czarnogóry.

    Czechy - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Dania

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Dominikana

    Wymagana ważność paszportu do przekroczenia granicy wynosi 6 miesięcy od momentu zakończenia podróży. Przy wjeździe do Dominikany wymagana jest rejestracja na stronie internetowej: eticket.migracion.gob.do i wygenerowanie kodu QR dla każdej z osób podróżujących. Instrukcja
    Rekomendujemy posiadanie pliku z kodem QR w formie papierowej i elektronicznej. Rejestracji należy dokonać na mniej niż 72 godziny przed wylotem do i z Dominikany. Pasażerowie nieposiadający wspomnianych e-ticketów, nie będą akceptowani na rejsach z/do Dominikany.

    Turyści mają obowiązek zameldowania się w hotelu i wypełnienia odpowiedniego formularza. Dzieci do 13. roku życia muszą podróżować pod opieką rodziców lub opiekunów. Opiekunowie powinni mieć pozwolenie na podróżowanie ze swoimi podopiecznymi, zalegalizowane w urzędzie konsularnym Dominikany w państwie, z którego wyjeżdżają. Bez zalegalizowanego dokumentu dzieci nie mogą przekroczyć granicy.

    Przy podróży do/z Dominikany mogą obowiązywać restrykcyjne kontrole na lotnisku. Rekomendujemy przewóz substancji sproszkowanych, takich jak kosmetyki do makijażu, puder dla niemowląt, kawa czy przyprawy, których waga przewyższa 340 g, w bagażu rejestrowanym.

    Egipt

    Istnieje obowiązek wizowy

    Dla obywateli polskich, podróżujących, do Egiptu obowiązują następujące przepisy:

    1. PASZPORT
    Paszport powinien być ważny co najmniej 6 miesięcy od dnia planowanej daty powrotu z Egiptu.

    2. WIZA
    Wizę można zakupić na lotnisku po przylocie u przedstawiciela TUI (28 $) lub w okienku bankowym czynnym całodobowo na lotnisku (25 $). Płatność możliwa jest wyłącznie gotówką. Istnieje również możliwość uzyskania wizy za pośrednictwem poniższej strony internetowej: https://visa2egypt.gov.eg/eVisa. Koszt jej wyrobienia to 25 $. Wiza jednokrotnego wjazdu jest ważna przez okres 30 dni i uprawnia do poruszania się po całym terytorium Egiptu. Za pośrednictwem platformy wniosek o wizę elektroniczną należy złożyć co najmniej 7 dni przed datą planowanego wyjazdu. Ubieganie się o wizę poprzez formularz internetowy nie przewiduje trybu odwoławczego od braku decyzji, zbyt późnej decyzji lub odmowy wydania wizy. Opłata wniesiona za rozpatrzenie wizy nie jest w żadnym przypadku zwracana.

    Wiza Sinai Only
    Podczas podróży do kurortów położonych na Półwyspie Synaj, takich jak Sharm El-Sheikh, Taba czy Dahab jest możliwość otrzymania bezpłatnej wizy wydawanej jako stempel paszportowy na lotnisku. Wiza ważna jest przez 14 dni i uprawnia do podróżowania wyłącznie po wschodnim wybrzeżu Półwyspu Synaj: od granic Ras Mohammed (w pobliżu miasta Sharm el Sheikh) do Taby włącznie oraz do Klasztoru Świętej Katarzyny na południu półwyspu. Należy pamiętać, że ten rodzaj wizy nie upoważnia do poruszania się po pozostałych częściach Półwyspu Synaj ani wyjazdów na wycieczki fakultatywne do innych regionów Egiptu.

    Obywatele egipscy
    Rezerwacja pokoi dla obywateli egipskich nie jest możliwa. Rezerwacja pokoju dla obywatela Egiptu w pokoju z kobietą posiadającą obywatelstwo inne od egipskiego i niebędącą jego żoną również nie jest możliwe.

    • W przypadku pobytu w Egipcie, który przekracza 28 dni, nie ma możliwości skorzystania z połączeń czarterowych. Jedynym rozwiązaniem pozostaje połączenie regularne. 
    • Jeśli przylot do Egiptu był realizowany połączeniem regularnym, nie ma możliwości wylotu z Egiptu połączeniem czarterowym. W sytuacji, gdy podróż do Egiptu odbywała się połączeniem regularnym lub drogą lądową, należy przed wykupieniem biletu czarterowego upewnić się, że jest to możliwe. 
    • Przyjazd do Egiptu przez przejście graniczne w Tabie może wiązać się z koniecznością powrotu tą samą drogą. W szczególności sytuacja taka może mieć miejsce przy próbie powrotu połączeniem czarterowym. 
    • Do Egiptu należy przylatywać i wylatywać z tego samego portu lotniczego.

    Francja - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Grecja - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Hiszpania (w tym Wyspy Kanaryjskie i Baleary) - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.
    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Holandia - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Niepełnoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Indonezja (Bali)

    Paszport powinien być ważny minimum 6 miesięcy od daty wyjazdu z Indonezji. Paszporty tymczasowe nie są honorowane. Obywatele polscy objęci są obowiązkiem wizowym. Wiza umożliwia pobyt w Indonezji przez 30 dni od momentu wjazdu do kraju.Kkoszt wizy wynosi ok. 40$ i można ją zakupić na lotnisku po przylocie. Podróż dziecka z osobą trzecią możliwa jest po złożeniu oświadczenia o zgodzie na podróż przez oboje rodziców dziecka. Oświadczenie o zgodzie należy sporządzić w języku angielskim. Warunkiem wjazdu jest wypełnienie formularza Health Pass, dostępnego na stronie: sshp.kemkes.go.id. Kod QR uzyskiwany jest po wypełnieniu dokumentu. Instrukcja

     

    Przy przyjeździe do Indonezji należy obowiązkowo wypełnić „Deklarację celną” na stronie ecd.beacukai.go.id/. Można to zrobić przed wyjazdem lub po przylocie. Zalecamy, aby zrobić to jeszcze przed wyjazdem, ponieważ po przylocie może to wiązać się z opłatą za transmisję danych w sieci komórkowej. Po wypełnieniu deklaracji każdy otrzyma kod QR, który należy wydrukować lub mieć przy sobie w formie elektronicznej, aby okazać przy przekraczaniu granicy.

     

    Obowiązuje podatek turystyczny, wynoszący 150 000 rupii indonezyjskich i rekomendowanym sposobem opłacenia jest strona lovebali.baliprov.go.id. Podatek można również opłacić na lotnisku, po przylocie. 

     

     

    W Indonezji obowiązuje limit wwozu i wywozu obcych środków płatniczych stanowiących ekwiwalent 100 mln IDR (około 6,6 tys. USD). W przypadku wwozu większej kwoty należy wypełnić deklarację celną i uzyskać zgodę Centralnego Banku Indonezyjskiego.

     

    Można zabrać ze sobą leki, jeśli jest jasne, że lek jest przeznaczony wyłącznie do użytku osobistego. Należy zadeklarować swoje leki za pomocą formularza zgłoszenia celnego (obecnie również w formie on-line, kod QR dostępny jest na lotniskach w hali przylotów) i przedstawić list od swojego lekarza, w którym podana jest dzienna dawka leku oraz lista leków i/lub kopia oryginalnej recepty dla funkcjonariusza celnego. W przypadku przesłuchania przez celnika w sprawie leku, należy mieć te dokumenty, aby udowodnić, że lek jest legalnie przepisany.

    List od lekarza, lista leków i kopia oryginalnej recepty muszą być przetłumaczone na język indonezyjski lub angielski.

     

    Jamajka

    Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy pobytach turystycznych bądź związanych z wymianą kulturalną, jeśli pobyt nie przekracza 30 dni. W przypadku pobytu dłuższego niż wskazany bądź wizyty w innym celu, wymagana jest wiza wydawana przez Ambasadę Jamajki w Berlinie. W celu uzyskania bliższych informacji można zwrócić się do Konsulatu Honorowego Jamajki w Polsce na poniższy adres:

    KONSULAT JAMAJKI W WARSZAWIE
    ul. Hubickiego 27, 05-140 Serock
    Tel. / Fax: (22) 782 71 35
    Telefon komórkowy: 608 028 553
    E-mail: kimar@qdnet.pl

    Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy. Wymaga się okazania biletu powrotnego. W przypadku turystów indywidualnych (bez wykupionego pakietu turystycznego) służby migracyjne mogą żądać okazania środków finansowych potrzebnych na deklarowany okres pobytu (gotówka lub karty kredytowe) oraz prosić o szczegółowy plan pobytu. Turysta powinien móc wykazać rezerwację w hotelu, pensjonacie czy zaproszenie do przyjaciół. Wymagana rejestracja na stronie: https://enterjamaica.com./

    Katar

    Obywatele polscy mogą wjeżdżać bez wizy i przebywać na terytorium Kataru do 90 dni. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od daty wjazdu na terytorium Kataru. Przy pobytach turystycznych, biznesowych do 30 dni nie wymagane jest ubezpieczenie zdrowotne. Jednakże zawsze zalecamy posiadanie ubezpieczenia z uwagi na bardzo wysokie koszty leczenia w Katarze. Honorowane są polisy spoza listy katarskiego Ministerstwa Zdrowia Publicznego, o ile spełnione są warunki jak np. minimalna wartość ubezpieczenia, okres obowiązywania - szczegóły są dostępne na stronie: https://www.moph.gov.qa/arabic/derpartments/policyaffairs/hfid/hirs/insurancecompanies/Pages/default.aspx

    Kenia

    Obywatele polscy (w tym dzieci) muszą posiadać paszport ważny minimum 6 miesięcy od daty planowanego powrotu oraz zatwierdzone elektroniczne zezwolenie na podróż (eTA). Zezwolenie eTA należy wypełnić na stronie: https://www.etakenya.go.ke/en.
    Instrukcja wypełniania wniosku eTA
    Koszt to około 35 dolarów za osobę. Zatwierdzenie zezwolenia może trwać do 3 dni roboczych, dlatego wniosek należy uzupełnić wcześniej. Dokumenty podróży z serwisu myTUI, które są dostępne na 5 dni przed rozpoczęciem podróży, są niezbędne do złożenia wniosku eTA. Jeżeli w dniu składania wniosku nie są one jeszcze dostępne, prosimy o kontakt z punktem sprzedaży, w którym dokonana została rezerwacja. Wniosek potwierdzany jest wiadomością e-mail, wysłaną na podany podczas rejestracji adres mailowy. Na terytorium Kenii obowiązuje zakaz wwożenia dronów oraz zakaz wwożenia i używania torebek foliowych.

    Kuba

    Obywatele polscy muszą posiadać przy wjeździe kartę turystyczną (również dla dzieci poniżej 2 lat) oraz paszport ważny przez przynajmniej 3 miesiące, licząc od planowanej daty wyjazdu z Kuby. Przy rezerwacji pobytu na Kubie mogą Państwo zakupić kartę turystyczną za pośrednictwem strony internetowej: evisacuba.cu/en/inicio . Instrukcja
    Nie ma możliwości zakupu karty turystycznej po przylocie na Kubę. Turyści nieposiadający karty turystycznej, nie zostaną wpuszczeni na pokład samolotu odlatującego na Kubę. Obywatele polscy, udający się na Kubę, zobowiązani są do posiadania wizy odpowiedniej do celu planowanego pobytu lub tzw. karty turysty (tarjeta de turista), wydawanej wyłącznie w celach turystycznych.

    Osoby udające się na Kubę przed przybyciem zobowiązane są wypełnić elektroniczny formularz rejestracyjny i uzyskać kod QR. Formularz do pobrania i rejestracji jest dostępny na 72 godziny przed planowanym przyjazdem https://dviajeros.mitrans.gob.cu. Instrukcja

    Na Kubie obowiązuje kategoryczny zakaz wwożenia papierosów elektronicznych i tym podobnych. Zgodnie z informacją od przewoźnika, urządzenia/wkłady zawierające nikotynę będą rekwirowane na lotnisku docelowym. Jeżeli urządzenia będą posiadać substancje zawierające CBD, będą rekwirowane, a dodatkowo wobec pasażera, będą wyciągane dalsze konsekwencje. Przy wjeździe na Kubę należy okazać deklarację celną (odpowiedni formularz otrzymają Państwo przy odprawie celnej). Na Kubę zabroniony jest wwóz świeżych artykułów spożywczych, sprzętu elektronicznego (dotyczy m.in., sprzętu walkie-talkie i GPS - nie dotyczy telefonów komórkowych).

    Podczas pobytu należy zapoznać się z przepisami dotyczącymi wywozu towarów z Kuby. W przypadku określonych rodzajów upominków konieczne jest posiadanie odpowiednich zaświadczeń, pozwalających na ich wywóz z kraju. Zaświadczenia takie należy przedłożyć podczas odprawy celnej. Obywatele kubańscy mieszkający na Kubie nie mogą być zakwaterowani w żadnym z hoteli turystycznych. Powyższa zasada nie dotyczy obywateli kubańskich będących małżonkami obcokrajowców i legitymujących się stałym miejscem zamieszkania poza granicami Kuby. Na Kubie waluta uległa zmianie, CUC (peso wymienialne) zostało zastąpione przez CUP (peso kubańskie). W związku z tym nie ma możliwości posługiwania się USD (dolar amerykański) na miejscu. Za zakupy na lotniskach/w sklepach/kawiarniach/restauracjach i za wycieczki fakultatywne będzie można płacić kartą kredytową i lokalną walutą.

    Kostaryka

    Nie ma obowiązku wizowego dla obywateli RP, którzy mają zamiar przebywać w Kostaryce w celach turystycznych nie dłużej niż 180 dni. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od dnia przekroczenia granicy. Wymagane jest okazanie biletu powrotnego bądź umożliwiającego kontynuację podróży. Służby imigracyjne mogą zażądać okazania środków płatniczych w wysokości wystarczającej na pokrycie kosztów pobytu (w stosunku do obywateli polskich nie jest to jednak wymóg stosowany rygorystycznie). Turyści podróżujący samolotem powinni pamiętać, że obowiązuje opłata lotniskowa pobierana przy wyjeździe w wysokości ok. 29 USD od osoby. Opłaty te można wnieść wyłącznie w gotówce - w dolarach lub walucie miejscowej przeliczonej po kursie dnia. Podróżujący drogą lądową przed opuszczeniem granicy muszą wnieść opłatę (w znaczku skarbowym) w wysokości ok. 5 USD. Lądowe przejścia graniczne są otwarte od godz. 06.00 do 17.00 lub najdłużej do 22.00.
    Nie ma obowiązku meldunkowego, ale na granicy należy obowiązkowo wypełnić kwestionariusz migracyjny.
    Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczeń osobowych ani komunikacyjnych, jednak w interesie turysty planującego dłuższy pobyt w tym kraju leży wykupienie polisy.
    Bagaż osób wjeżdżających do Kostaryki jest poddawany kontroli fitosanitarnej. Zakazany jest przywóz jakiejkolwiek żywności. Surowo zabroniony jest także wywóz dzieł sztuki prekolumbijskiej oraz rzadkich okazów flory i fauny, fragmentów rafy koralowej itp. Nie ma szczególnych regulacji dotyczących wwozu i wywozu gotówki. Kwotę wwożonej gotówki należy jednak wpisać w deklaracji celnej.
    Z uwagi na katastrofalny stan tutejszych dróg nie zaleca się wynajmowania samochodu - łatwo go uszkodzić, a wypożyczalnie wymuszają na turystach kosztowne naprawy.
    Na obszarze całego kraju występuje epidemia wirusa denga, nasilająca się w porze deszczowej; istnieją również pojedyncze ogniska malarii, zwłaszcza na wybrzeżach. W przeszłości dnotowano przypadki zarażenia wirusem Zika. Zalecamy stosowanie się do zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego, szczególnie dotyczy to kobiet w ciąży lub planujących zajście w ciążę.
    Szczepienia nie są wymagane. Opieka medyczna jest łatwo dostępna w większych miastach. Zarówno wizyty lekarskie, jak i hospitalizacja są płatne.

    Litwa

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Łotwa

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Malta

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego. Na Malcie obowiązuje podatek turystyczny w wysokości 0,5 EUR / dzień pobytu za osobę powyżej 18 roku życia jednak nie większy niż 5 EUR za cały pobyt za osobę. Opłata pobierana jest w recepcji.

    Malediwy

    Wszyscy podróżni zobowiązani są do wypełnienia online deklaracji podróżnego przy wjeździe na Malediwy. Nie wcześniej niż 96h przed podróżą. Formularz dostępny jest na stronie https://imuga.immigration.gov.mv/. Instrukcja. Przy wjeździe podróżny może być poproszony o udokumentowanie rejestracji. Sugerujemy wykonanie wydruku dokonanej rejestracji lub innej formy utrwalenia jej wykonania. Na lotnisku w Male podczas kontroli paszportowej otrzymuje się bezpłatnie stempel władz imigracyjnych zezwalający na wjazd i pobyt na terytorium Malediwów do 30 dni. Warunkiem otrzymania wizy pobytowej (turystycznej) jest: przedstawienie ważnego paszportu (co najmniej 1 miesiąc od daty planowanego opuszczenia Malediwów), dokumentów podróży TUI bądź biletu powrotnego i rezerwacji hotelu. Pobyt cudzoziemca na wyspie zamieszkanej przez ludność miejscową w celach innych niż turystyczny wymaga zgody MSW lub zaproszenia od przedstawiciela społeczności lokalnej, potwierdzonego przez MSW.

    Obowiązuje zakaz wwozu na terytorium Malediwów: broni, amunicji i materiałów wybuchowych, materiałów i publikacji pornograficznych; rzeczy uznanych za naruszające zasady islamu, w tym przedmiotów innych kultów i religii, wieprzowiny i produktów z niej pochodzących oraz alkoholu (jest on dozwolony tylko na terenie resortów turystycznych). Zabroniony jest eksport skorup żółwi i koralowców.
    Urząd Celny Malediwów wprowadza nowe przepisy dotyczące przewozu tytoniu. Od 15.11.2024 podróżujący mogą wwieźć do miejsca docelowego wyroby tytoniowe w ilości nieprzekraczającej 200 papierosów, 25 cygar lub 250 g tytoniu. Wprowadzony został także całkowity zakaz wwożenia e-papierosów oraz waporyzatorów.

    Przed dokonaniem rezerwacji prosimy zwrócić uwagę na godziny lotów. Jeśli zarezerwowali Państwo lot długodystansowy na Malediwy, obejmuje on transfer, który to nie ma stałego rozkładu, dlatego czas oczekiwania na lotnisku może wydłużyć się do kilku godzin, w zależności od sytuacji pogodowej. Przy wyborze godzin przelotu prosimy zwrócić uwagę na czas transferu: jeśli Państwa przylot do Male odbywa się po godz. 15:30 lub wylot z Male przed godziną 10:00, transport może nie być dostępny. W tym przypadku, zalecamy zarezerwowanie hotelu w Male.
    Limity bagażowe transferów zmieniają się w zależności od dostępnego środka transportu. Dla przelotów hydroplanem przewidziany bagaż to maksymalnie do 20 kg +5 kg podręcznego; Loty krajowe do 22 kg +5 kg podręcznego; Łódź - brak limitów. Niemowlętom do 2. roku życia nie przysługuje bagaż.
    Jeśli będzie to możliwe, nadbagaż zostanie zabrany od razu lub przewieziony osobno za dodatkową opłatą pobieraną na miejscu. W przypadku rezerwacji indywidualnej (samo zakwaterowanie), aby transfer był możliwy, numery lotów i godziny lotów należy podać w notatce rezerwacji.
    Bagaż podręczny (walizka kabinowa) jest ładowany razem z innymi bagażami. Jeśli w hydroplanie limit bagażu zostanie przekroczony, reszta bagaży może zostać przewieziona kolejnym transferem (wieczorem lub następnego dnia). Osobne zgłoszenie nadbagażu nie jest wymagane.

    Maroko

    Obywatele RP udający się turystycznie do Maroka są zwolnieni z obowiązku wizowego na okres do 90 dni. Ważność paszportu musi obejmować co najmniej cały okres planowanego pobytu. Przy przekraczaniu granicy władze marokańskie mogą żądać udokumentowania odpowiednich środków finansowych na pobyt (gotówka, karty kredytowe, wyciąg z konta itp.). Wyjazd w innym celu niż turystyczny może wiązać się z koniecznością uzyskania wizy, niezależnie od długości pobytu. Prawo marokańskie penalizuje związki homoseksualne. Osoby będące obywatelami Maroka mogą być zakwaterowane w hotelu wyłącznie po pisemnym potwierdzeniu takiej rezerwacji z hotelową recepcją.

    Mauritius

    Paszport powinien być ważny minimum 6 miesięcy od daty powrotu z Mauritiusu. Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobytach do 90 dni. W celu wjazdu na Mauritius należy spełnić następujące warunki: posiadanie biletu powrotnego, potwierdzonej rezerwacji hotelu oraz niezbędnych środków na utrzymanie podczas pobytu (ok. 100 USD za dzień). Przy wjeździe uzyskuje się pieczątkę uprawniającą do wjazdu. Aby ułatwić proces wjazdu do kraju zalecamy wypełnić formularz rejestracyjny, dostępny pod linkiem: https://safemauritius.govmu.org/. Instrukcja

    Meksyk

    Obywatele polscy podróżujący do Meksyku są zwolnieni z obowiązku posiadania wizy przy pobytach do 180 dni. Przepisy meksykańskie nie przewidują minimalnego okresu ważności paszportu, ale z uwagi na fakt, że turyści mają co do zasady prawo do 180-dniowego pobytu, urzędnicy migracyjni z reguły oczekują, że paszport także będzie ważny przez minimum 6 miesięcy. W związku z tym zalecane jest upewnienie się, że posiadany paszport będzie ważny przez minimum 6 miesięcy od daty wjazdu do Meksyku. Obowiązuje zakaz przywożenia do Meksyku i używania na jego terenie e-papierosów.

    Obowiązkowy podatek ekologiczny, opłata wynosi ok. 32 MXN /pokój/noc (w rejonie Cancun ok. 73 MXN) i odbywa się podczas zakwaterowania lub wykwaterowania bezpośrednio w hotelu. Podatek może być zapłacony gotówką w walucie MXN/EUR/USD (nie wszystkie hotele to akceptują) lub kartą kredytową. W Meksyku obowiązuje także podatek turystyczny, który należy uiścić na miejscu, przed podróżą powrotną. Podatek turystyczny należy opłacić za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej (https://www.visitax.gob.mx/sitio) i obecnie kosztuje on ok. 258 MXN na osobę, włączając wszystkie dzieci i niemowlęta. Prosimy korzystać wyłącznie z podanej witryny, ponieważ zgłoszono występowanie fałszywych witryn. Dowód wpłaty należy przedstawić na lotnisku podczas podróży powrotnej, więc po zapłaceniu podatku przez powyższą stronę internetową należy pobierać zrzut ekranu potwierdzenia QR, aby zminimalizować opóźnienia w odprawie podczas podróży powrotnej.

    Niemcy - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Oman

    Przy wizie jednokrotnej paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy licząc od daty uzyskania wizy. Przy wizie wielokrotnej paszport musi być ważny minimum 1 rok licząc od daty uzyskania wizy.
    Uwaga: Władze Omanu nie uznają polskich paszportów tymczasowych jako dokumentów uprawniających do wjazdu. Paszporty te honorowane są jedynie do wyjazdu z kraju. Obywatele polscy podlegają obowiązkowi wizowemu. Wyjątek: obywatele polscy, którzy chcą odwiedzić Oman w celu turystycznym, na okres nie przekraczający 14 dni, są zwolnieni z obowiązku wizowego. Oznacza to brak konieczności wnioskowania o wizę w Ambasadzie Sułtanatu Omanu w Berlinie, która jest kompetentna w sprawach dotyczących Polski, czy przez Internet.
    Zaleca się, by turyści po przylocie byli gotowi okazać: potwierdzenie rezerwacji hotelu; dowód ubezpieczenia zdrowotnego; bilet powrotny.
    Wizy można również wyrobić w Ambasadzie Omanu w Berlinie (państwem akredytacji jest również Rzeczypospolita Polska). Ponadto, wizy turystyczne oraz biznesowe można uzyskać online na stronie internetowej: https://www.rop.gov.om/english/visaservices_mainpage.html
    W Omanie obowiązuje zakaz wwozu i posiadania: narkotyków, materiałów zawierających treści obsceniczne, mięsa wieprzowego, dronów (potrzebna jest wcześniejsza zgoda miejscowych władz) i e-papierosów. Posiadane ww. przedmiotów może skutkować poważnymi problemami podczas przekraczania granicy oraz konsekwencjami prawnymi. Zgodnie z prawem Omanu za posiadanie lub handel narkotykami przewidziana jest kara więzienia. Nie wymaga się szczepień ochronnych. W sprawie szczegółowej i aktualnej informacji dotyczącej szczepień należy kontaktować się z wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologiczną lub specjalistą ds. medycyny tropikalnej. Koszt jednorazowej wizyty w państwowej placówce medycznej wynosi ok. 40 50 USD i nie obejmuje opłat za zabiegi i kuracje. Podstawowe lekarstwa są powszechnie dostępne bez recepty. Zaleca się wykupienie kompleksowej polisy ubezpieczeniowej pokrywającej koszty leczenia, hospitalizacji i transportu medycznego, leczenia COVID- 19. Ze względu na muzułmańskie normy religijne i obyczajowe zaleca się przestrzeganie odpowiednich form ubioru w miejscach publicznych. Dotyczy to zwłaszcza kobiet (nie należy pokazywać się w strojach z odkrytymi ramionami, w szortach, w zbyt krótkiej sukience czy spódnicy ani z dużym dekoltem). Obecnie za nieodpowiedni ubiór w miejscach publicznych takich jak urzędy, komisariaty policji, sklepy grozi grzywna w wysokości 300 OMR.

    Portugalia - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu. Od 01.10.2024 zostanie wprowadzony podatek turystyczny w niektórych regionach Funchal. Jest to obowiązkowy podatek od rządu. Stawka wynosi 2 € za osobę za noc, dla klientów w wieku 13 lat lub starszych, przy maksymalnym pobycie na 7 nocy. Opłata pobierana jest przez recepcję hotelu po przyjeździe gości.

    Panama

    Między Polską a Panamą obowiązuje umowa o ruchu bezwizowym. Zgodnie z nią, turyści mający ważne polskie paszporty mogą wjeżdżać oraz przebywać na terytorium Panamy do 6 miesięcy bez wizy. Należy jednak pamiętać, że każdy przyjeżdżający do tego kraju ma obowiązek posiadania biletu powrotnego oraz minimum 500 USD na koszty pobytu (gotówka nie jest konieczna, wystarczy udokumentowany stan konta bankowego i karta kredytowa). Panamska służba graniczna podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą długości pobytu cudzoziemca w Panamie. Turystom zabrania się podejmowania jakiejkolwiek pracy zarobkowej. Podróżnych opuszczających Panamę samolotem obowiązuje opłata lotniskowa w wysokości do 30 USD od osoby.
    Obowiązuje zakaz wjazdu na terytorium kraju dla podróżnych, którzy przebywali w ciągu ostatnich 21 dni w Sierra Leone, Gwinei lub Liberii.
    Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych nie są uznawane. Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczenia osobowego. Zaleca się wykupienie kompleksowej polisy ubezpieczeniowej pokrywającej koszty leczenia, hospitalizacji i transportu medycznego. Przy wjeździe samochodem cudzoziemcy muszą mieć ubezpieczenie komunikacyjne
    Turysta ma prawo wwozu i wywozu do 10 tys. USD w gotówce. Większe kwoty należy zadeklarować w dokumencie odprawy celnej (formularze wręczane są wraz z kartą zgłoszeniową w samolocie lub przed przekroczeniem granicy). Należy jednak unikać wwożenia większej ilości gotówki (powyżej 10 tys. USD). Zadeklarowanie takiej kwoty w deklaracji celnej może narazić turystę na niebezpieczeństwo napadu i kradzieży podczas dalszej podróży. Nie podlegają ocleniu wwożone rzeczy osobiste na sumę do 2000 USD. W ramach tej kwoty turysta ma prawo wwieźć do 400 szt. papierosów, 5 butelek alkoholu oraz jedno urządzenie elektroniczne. W Panamie obowiązuje 5- procentowy podatek od usług i towarów przetworzonych, jednak nie jest on zwracany turystom. Posiadanie, przemyt, produkcja i handel narkotykami są bardzo surowo karane, posiadanie nawet drobnej ilości narkotyków grozi 15-letnim więzieniem. Samo przebywanie w towarzystwie osoby mającej ze sobą nielegalne substancje jest podstawą do aresztowania. Należy uważać na podejrzane osoby, które mogą próbować wykorzystać turystów do przemytu narkotyków. Pod żadnym pozorem nie wolno zgadzać się na propozycję przewiezienia do Polski paczek niewiadomego pochodzenia.
    System telefonii komórkowej nie jest kompatybilny z systemami w Polsce.

    Republika Zielonego Przylądka

    Wjazd obywateli polskich na teren Republiki Zielonego Przylądka jest możliwy wyłącznie na podstawie paszportu ważnego minimum 6 miesięcy od daty powrotu do Polski oraz po opłaceniu obowiązkowego podatku lotniskowego (Airport Security Tax).

    Podatek ten można opłacić online, za pośrednictwem TUI (do 5 dni przed wylotem, ok. 150 PLN/os. w sezonie zimowym w23/24 oraz sezonie letnim s24), bądź na lotnisku po przylocie w wysokości ok. 31 €/os. Uiszczenie podatku upoważnia do jednorazowego wjazdu do Republiki Zielonego Przylądka i pobytu na terenie kraju przez 30 dni. Airport Secutity Tax nie dotyczy dzieci poniżej 2. roku życia.

    Aby opłacić obowiązkowy podatek lotniskowy skontaktuj się z Centrum Rezerwacji bądź z punktem sprzedaży, w którym została założona rezerwacja.

    Centrum Rezerwacji TUI
    22 270 31 20 lub 22 255 04 02
    Poniedziałek - piątek 09:00-20:00
    Sobota - niedziela 10:00-18:00

    Osoby, które planują opłacenie podatku na lotnisku w Sal, informujemy, że może się to wiązać ze znacznym wydłużeniem czasu oczekiwania na przejściu granicznym. Aby uniknąć kolejki i potencjalnych problemów (np. spóźnień na transfery do hoteli), rekomendujemy opłacenie podatku przed rozpoczęciem podróży.

    Wszyscy podróżujący (powyżej 16. roku życia) objęci są podatkiem turystycznym, który należy zapłacić podczas meldunku w zarezerwowanym hotelu (ok. 2,5 €/os./dzień)

    Senegal

    Obywatele polscy mogą wjeżdżać bez wizy i przebywać na terytorium Senegalu do 90 dni. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od daty wjazdu na terytorium Senegalu. Konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzającego opuszczenie terytorium Senegalu po upływie dopuszczalnego okresu pobytu (np. biletu powrotnego do Polski) oraz – dla osób przyjeżdżających z krajów występowania żółtej febry – posiadanie aktualnej Międzynarodowej Książeczki Szczepień potwierdzającej wykonanie szczepienia przeciw tej chorobie.

    Seszele

    Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego. Przy wjeździe należy okazać paszport ważny przynajmniej 6 miesięcy od daty wyjazdu z Seszeli, bilet powrotny lub na dalszą podróż, dowód posiadania rezerwacji noclegu, łącznie z danymi kontaktowymi, dowód posiadania wystarczających środków na pokrycie kosztów pobytu. Osoby przybywające z krajów, w których występuje żółta febra muszą okazać szczepienie przeciwko tej chorobie. Wymagana jest obowiązkowa rejestracja na stronie https://seychelles.govtas.com/. Instrukcja. Wniosek można złożyć poniżej 10 dni przed wyjazdem, wiąże się on z dodatkową opłatą. Czas rozpatrzenia wniosku jest zależny od wybranego pakietu:

    • 10 euro - wniosek jest rozpatrywany do 24 godzin,
    • 30 euro - wniosek jest rozpatrywany do 6 godzin,
    • 70 euro - wniosek jest rozpatrywany do 1 godziny.

    Od 01.08.2023 zostaje wprowadzony dodatkowa opłata przez rząd na Seszelach w kwocie 100SR (około 30zł) za noc, za osobę. Opłata pobierana jest przez recepcję hotelu podczas pobytu.

    Słowenia - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Słowacja - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Singapur

    Obywatele polscy mogą wjeżdżać do Singapuru i przebywać w nim do 90 dni bez wizy. Wymagana ważność paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy. Przy wjeździe na terytorium Singapuru należy mieć bilet powrotny lub bilet na dalszą podróż. Nie ma obowiązku posiadania określonej kwoty pieniędzy na każdy dzień pobytu.
    Podróżny musi wypełnić deklarację Singapore Arrival Card, tzw. SGAC na mniej niż 3 dni przed datą przybycia do Singapuru https://eservices.ica.gov.sg/sgarrivalcard. Złożenie deklaracji jest bezpłatne. Deklaracja zawiera informacje dotyczące podróży i stanu zdrowia podróżnego. Po złożeniu deklaracji, podróżny otrzymuje drogą mailową potwierdzenie, do przedstawienia podczas odprawy paszportowej i kontroli imigracyjnej. Ze względu na często zmieniające się przepisy i dużą uznaniowość we wpuszczaniu obcokrajowców posługujących się paszportami tymczasowymi odradzamy podróżowanie po Azji Południowo-Wschodniej na podstawie tych dokumentów.
    Nie ma ograniczeń co do wwozu i wywozu gotówki. Należy zadeklarować na granicy gotówkę powyżej kwoty 30 tys. SGD. Zgodnie z singapurskimi przepisami celnymi całkowitym zakazem wwozu objęte są m.in.:
    - guma do żucia (z wyjątkiem gumy do żucia w celach leczniczych);
    - tytoń do żucia;
    - e-papierosy
    - zapalniczki w kształcie pistoletów;
    - kontrolowane leki i środki psychotropowe (zasady przywozu leków przepisanych przez lekarza znajdują się na stronie internetowej singapurskiego urzędu badań medycznych - Health Science Authority);
    - róg nosorożca i produkty z niego wykonane;
    - sztuczne ognie, petardy i inne fajerwerki;
    - określone rodzaje środków telekomunikacyjnych;
    - materiały o charakterze buntowniczym i wywrotowym.
    Aktualna lista zabronionych i kontrolowanych artykułów dostępna jest na stronie internetowej singapurskiego urzędu celnego: https://www.customs.gov.sg/businesses/importing-goods/controlled-and-prohibited-goods-for-import.
    Przy wwozie z opłat celnych oraz podatku od towarów i usług GST (odpowiednik podatku VAT) zwolnione są przedmioty nowe, prezenty, towary żywnościowe o łącznej wartości nie przekraczającej 600 SGD, a w przypadku pobytu w Singapurze przez mniej niż 48 godzin - 150 SGD. Osoba pełnoletnia może wwieźć do Singapuru bez cła 1 l alkoholu wysokoprocentowego, 1 l wina, 1 l piwa tylko w przypadku przyjazdu do Singapuru drogą lotniczą. Zwolnieniu z opłat celnych i podatku GST nie podlegają papierosy (można je wwieźć, ale trzeba zadeklarować ten fakt i opłacić cło oraz podatek). Niezgłoszenie do odprawy celnej towarów objętych cłem i podatkiem GST podlega karze w wysokości do 10000 SGD. Przy wyjeździe z Singapuru można uzyskać zwrot podatku GST za towary zakupione na terenie tego kraju. Podatek ten wynosi 7%. Zwrot podatku przysługuje za towary o określonej łącznej wartości minimalnej zakupione w specjalnie oznakowanych sklepach i wywiezione z terytorium Singapuru w okresie maksymalnie 2 miesięcy od daty zakupu. Przy zakupach towarów w tych sklepach należy przedstawić paszport i wypełnić specjalne formularze.
    Ogólne informacje dla podróżnych, dotyczące przepisów celnych znajdują się na stronie singapurskiego urzędu celnego.

    Sri Lanka

    Obowiązuje system elektronicznej autoryzacji wjazdu ETA, który jest wymagany dla wszystkich osób przybywających na Sri Lankę (więcej informacji można uzyskać na stronie: https://www.eta.gov.lk/slvisa/). Opłata za wydanie standardowej wizy w systemie ETA (online) wynosi około 50 USD. Dla dzieci poniżej 12. roku życia wiza jest bezpłatna. W razie braku możliwości zakupu wizy online, można ją zakupić także na lotnisku docelowym.
    Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy ponad termin planowanego zakończenia pobytu na Sri Lance. Konieczne jest posiadanie dokumentów podróży TUI lub biletu powrotnego. Każdy cudzoziemiec powinien posiadać środki finansowe w wysokości minimum 30 USD na dzień pobytu.
    Nie ma obowiązku szczepień ochronnych, ale zalecane jest zaszczepienie się przeciw żółtaczce typu A i B oraz tężcowi.
    Zaleca się ostrożność przy wyjazdach do północno-wschodnich regionów:Jaffna, Mannar, Mulattivu i Vavuniya. Należy ściśle stosować się do wskazówek i poleceń ze strony służb bezpieczeństwa.

    Szwajcaria

    Wjazd jest możliwy na podstawie ważnego paszportu lub dowodu osobistego i przebywać w kraju do 90 dni, w celach turystycznych. Szwajcaria należy do strefy Schengen.

    Tanzania (Zanzibar)

    Obywatele Polski muszą posiadać wizę, aby przekroczyć granicę i przebywać w Tanzanii. Wizę można uzyskać na głównych przejściach granicznych (w tym na lotnisku na Zanzibarze) oraz przez Internet (https://visa.immigration.go.tz/). Koszt wizy turystycznej jednokrotnego wjazdu uzyskanej na przejściu granicznym i ważnej przez 90 dni to ok. 50 USD. Na przejściach granicznych nie można uzyskać wizy wielokrotnego wjazdu. W przypadku zakupienia wizy online, dowód wniesienia opłaty wizowej należy zachować do ewentualnej kontroli. Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy od chwili planowanego zakończenia pobytu w Tanzanii. Warunkiem wjazdu jest okazanie dokumentów podróży TUI bądź biletu powrotnego. Od 1 października 2024 r. wszyscy odwiedzający Zanzibar muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie podróżne Zanzibar Insurance Corporation (ZIC) na czas pobytu (do 92 dni). Ubezpieczenie to można wykupić wyłącznie od firmy ZIC na stronie: (https://visitzanzibar.go.tz/). Koszt polisy indywidualnej to 44 $. Dla dzieci wieku 3-17 lat obowiązuje zniżka 50%.
    Dla dzieci poniżej 2 roku życia opłata nie jest wymagana. Przy wjeździe inne międzynarodowe polisy ubezpieczenia podróżnego nie będą akceptowane. Brak zakupienia powyższej polisy może się wiązać z odmową wjazdu na teren Zanzibaru. Zakres dodatkowego ubezpieczenia można wykorzystać na miejscu (jednak nie będzie on honorowany przy wjeżdzie) Instrukcja do formularza polisy ubezpieczeniowej

    Tajlandia

    Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy wjeździe do Tajlandii na pobyt turystyczny nie dłuższy niż okres 60 dni w przypadku wjazdu lotniczym przejściem granicznym ( m.in. lotniska Bangkok, Phuket, Krabi) lub 15 dni w przypadku wjazdu przejściem lądowym (z Kambodży, Laosu, Malezji). Ruch bezwizowy dotyczy jedynie wizyt o charakterze turystycznym, w przypadku wizyt o innym charakterze lub wizyt turystycznych przekraczających 30 dni konieczne jest ubieganie się o wizę w przedstawicielstwie dyplomatycznym Królestwa Tajlandii.
    Przy wjeździe w ruchu bezwizowym wymagany i bezwzględnie przestrzegany jest wymóg co najmniej 6-miesięcznego okresu ważności paszportu (liczony od daty wjazdu na terytorium Tajlandii), posiadanie biletu powrotnego, dokumentów podróży TUI lub środków finansowych (10.000 THB na osobę). Niespełnienie tego warunku jest jednoznaczne z odmową wjazdu, a tym samym pasażer zawracany jest do portu macierzystego.
    Opłata lotniskowa wynosi 700 THB na trasach międzynarodowych oraz od 50 do 200 THB na krajowych i wliczana jest w cenę pakietu. W przypadku lotów transferowych opłata nie jest doliczana do kosztów zakupu biletu, decydując się zatem na opuszczenie lotniska nawet na kilka godzin, niezbędnym jest uiszczenie opłaty przy przekraczaniu granicy.
    W przypadku przekroczenia dopuszczalnego terminu pobytu nakładana jest kara finansowa, płatna przy wyjeździe z Tajlandii - 500THB za każdy dzień, maksymalnie 20.000THB.
    Obecnie w Tajlandii nie występują szczególne zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne.
    W kantorach wymiany walut przyjmowane są jedynie banknoty USD najnowszych edycji. Starsze edycje można wymienić w lokalnych bankach.

    Tunezja

    Obywatele polscy udający się do Tunezji są zwolnieni z obowiązku wizowego na okres do 90 dni. Paszport powinien być ważny jeszcze co najmniej 3 miesiące od daty planowego opuszczenia Tunezji. Do 31 grudnia 2024 r. podróż na podstawie dowodu osobistego jest możliwa pod warunkiem posiadania ze sobą potwierdzonej rezerwacji hotelowej oraz potwierdzonego biletu powrotnego (dopuszczalny jest przylot do Tunezji lotem rejsowym i czarterowym). Zgodnie z decyzją rządu tunezyjskiego w Tunezji pobierany jest podatek turystyczny. Zapłata za podatek odbywa się podczas zakwaterowania. Wysokość podatku turystycznego zależy od kategorii lokalnej hotelu. Dla obiektów: 1-2 gwiazdkowych ok. 4,00 dinar za os./noc, 3-gwiazdkowych ok. 8,00 dinar za os./noc oraz 4 i 5-gwiazdkowych ok. 12 dinary za os./noc. Podatek jest pobierany od osób powyżej 12 roku życia. Opłata będzie naliczana za pobyty do maks. 10 nocy.

    Uwaga. Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje wjazd do Tunezji wyłącznie na podstawie paszportu.

    Bezpośrednie loty czarterowe przeznaczone są dla turystów, Tunezyjczycy mogą korzystać z połączeń czarterowych tylko z zezwoleniem Ministerstwa Transportu. Osoby będące obywatelami Tunezji mogą być zakwaterowane w hotelu wyłącznie po pisemnym potwierdzeniu takiej rezerwacji z hotelową recepcją.

    Zabroniony jest wwóz i wywóz waluty tunezyjskiej (za złamanie zakazu grożą poważne konsekwencje natury prawnej). Niewydaną gotówkę należy wymienić przed wylotem na dewizy po okazaniu karty pokładowej i dowodu wymiany dewiz na dinary (banki na lotniskach czynne 24h).

    Wymienić można nie więcej niż 1/3 wcześniej wymienionej kwoty i nie więcej niż 100 TND.

    Brak możliwości rezerwacji biletów czarterowych w jedną stronę.

    Turcja

    Obywatele Polski, którzy podróżują do Turcji turystycznie na okres do 90 dni, zwolnieni są z obowiązku posiadania wizy. 

    Reguła dotycząca ważności dokumentu podróży: paszport musi być ważny co najmniej 60 dni dłużej niż dozwolony okres pobytu bezwizowego. Oznacza to, że paszport powinien być ważny jeszcze przez minimum 150 dni licząc od dnia pierwszego wjazdu do Turcji.

    Wjazd do Turcji możliwy jest za okazaniem dowodu osobistego ważnego przynajmniej do dnia powrotu. Paszport nie jest już wymagany.

    Stany Zjednoczone

    Osoby udające się do USA w celach turystycznych lub biznesowych na okres nie dłuższy niż 90 dni nie muszą posiadać wizy amerykańskiej, ale zobowiązani są do rejestracji w Elektronicznym Systemie Autoryzacji Podróży (Electronic System for Travel Authorization - ESTA), który dostępny jest na stronie: https://esta.cbp.dhs.gov (https://esta.cbp.dhs.gov/) . Osoby planujące pobyt w innym celu lub dłuższy muszą posiadać ważną wizę wydaną przez właściwego konsula Stanów Zjednoczonych; nie ma możliwości uzyskania wizy na granicy. Osoby, które posiadają ważną wizę amerykańską nie muszą rejestrować się w systemie ESTA.
    W przypadku przesiadki w Kanadzie, potrzebne jest tzw. Electronic Travel Authorisation. Więcej informacji na stronie: https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply-pl.html
    Transfer z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko nie jest zawarty w cenie pakietu.
    - Wniosek ESTA musi być złożony najpóźniej 72 godziny przed wylotem do USA (funkcjonariusze US Customs and Border Protection – CBP, potrzebują co najmniej 72 godzin na zweryfikowanie danych osoby składającej aplikację i akceptację lub odrzucenie wniosku). CBP sugeruje, aby rejestracji w ESTA dokonać niezwłocznie po podjęciu decyzji o wyjeździe i nie czekać do ostatniej chwili.
    - Ważność rejestracji w ESTA pozostaje taka sama dla wszystkich krajów biorących udział w VWP, tj. 2 lata od momentu jej zatwierdzenia.
    - Każdorazowo przed wyjazdem zaleca się sprawdzenie statusu swojej aplikacji ESTA.
    - Opłata za złożenie i rozpatrzenie wniosku ESTA wynosi 21 USD (płatność wyłącznie kartą kredytową lub za pośrednictwem PayPal).
    - O ESTA można ubiegać się wyłącznie poza granicami USA.
    - W sytuacji konieczności przedłużenia pobytu w USA z przyczyn losowych (choroba, utracenie polskiego paszportu), osoba podróżująca musi skontaktować się telefonicznie z U.S. Citizenship and Immigration Services - USCIS i wnioskować o przedłużenie pobytu jeszcze przed wygaśnięciem ważności ESTA.
    - Dane podane w aplikacji ESTA muszą być takie same jak w paszporcie podróżującego; np. w przypadku wymiany paszportu już po złożeniu i akceptacji wniosku w ESTA konieczne jest ponowne jego wypełnienie.
    - Osoby, których wniosek ESTA został odrzucony nie mają możliwości złożenia wniosku ponownie. Jedynym rozwiązaniem pozostaje wówczas wnioskowanie o wizę we właściwym amerykańskim konsulacie.
    - Odrzucenie wniosku ESTA może nastąpić w stosunku do osób, które wcześniej nie otrzymały wizy lub przebywały w USA nielegalnie. Takie osoby powinny wnioskować o wizę. Nie ma zamkniętego katalogu przyczyn odmowy akceptacji ESTA.
    - Długość pobytu polskiego obywatela w Stanach Zjednoczonych bez wizy wynosi maksymalnie 90 dni, ale oficer emigracyjny na lotnisku może zadecydować o jego skróceniu, co może się wiązać z koniecznością zmiany swojego biletu powrotnego.
    - Osoby podróżujące z wizą przyznaną przez konsula USA mają prawo pozostać na terenie USA do 6 miesięcy, jednakże również w tym przypadku należy pamiętać, że długość pobytu w USA zależy od decyzji urzędnika emigracyjnego.
    - Linie lotnicze weryfikują dane paszportowe z danymi zapisanymi w ESTA; co oznacza, że w przypadku ich niezgodności lub w ogóle jej braku podróżny nie zostanie wpuszczony na pokład samolotu.

    Węgry - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Wielka Brytania

    Obywatele polscy mogą wjechać na podstawie paszportu. Brak wymaganej minimalnej ważności paszportu – dokument musi być ważny na cały okres pobytu. By uniknąć ewentualnych nieporozumień w trakcie podróży dziecka z osobą trzecią, zaleca się by mieć z sobą pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych, a najlepiej by była ona poświadczona notarialnie/urzędowo.

    Włochy - Unia Europejska

    Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

    Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.

    Zjednoczone Emiraty Arabskie

    Obywatele Rzeczpospolitej Polskiej podróżujący do Zjednoczonych Emiratów Arabskich do 90 dni w okresie 180 dni w celach: turystycznych, kulturalnych, naukowych, wizyt u rodziny i znajomych, czy też biznesowych są zwolnieni z obowiązku wizowego. Ruch bezwizowy dotyczy posiadaczy: paszportu, paszportu dyplomatycznego, paszportu służbowego i paszportu specjalnego, a więc nie dotyczy osób legitymujących się paszportami tymczasowymi. Wymogiem niezbędnym jest posiadanie paszportu ważnego co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu. Uwaga: Władze PZEA nie uznają polskich paszportów tymczasowych jako dokumentów uprawniających do wjazdu. Paszporty te honorowane są jedynie do celu tranzytu lub wyjazdu z kraju. Władze PZEA nie stawiają przeszkód przy wjeździe osób z paszportami zawierającymi wizy wjazdowe Izraela lub inne ślady pobytu w tym kraju.

    Według ustaleń polityki rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich na rezerwacji musi być przynajmniej jedna osoba powyżej 21 roku życia, żeby móc zameldować się w hotelu. W hotelach istnieje obowiązek meldunkowy na ogólnie przyjętych zasadach

    Obszar PZEA jest wolny od szczególnych zagrożeń sanitarno-epidemiologicznych. Nie są wymagane jakiekolwiek szczepienia. Woda ze wszystkich wodociągów miejskich pochodzi z odsalanej i uzdatnianej do picia wody morskiej. Zalecane jest spożywanie wody przegotowanej bądź mineralnej.

    Koszt standardowej wizyty u lekarza ogólnego wynosi ok. 300 AED, u specjalisty, w tym u stomatologa, od 250 do 500 AED. Doba w szpitalu kosztuje ok. 1.000-1.500 AED; opłata jest uzależniona od rodzaju badań, które w tym kraju są dość kosztowne.

    W przypadku pobytu nie przekraczającego 30 dni wymagane jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy. Można wówczas prowadzić samochód wypożyczony (niezbędne jest posiadanie karty kredytowej w celu zabezpieczenia transakcji), lecz nie samochód prywatny lub służbowy

    Nie ma ograniczeń dotyczących wwozu i wywozu gotówki. W przypadku wwozu kwoty przekraczającej 40 tys. AED lub równowartość tej sumy w walutach obcych lub czekach podróżnych wymagane jest wypełnienie stosownej deklaracji. Osoby w wieku do lat 18 mają prawo wwieźć kwotę nie większą niż 40 tys. AED lub jej równowartość w walutach obcych lub czekach podróżnych. Przepisy celne nie odbiegają od powszechnie przyjętych standardów. Do PZEA nie można wwozić: materiałów zawierających treści obsceniczne i godzących w obyczajowość muzułmańską, broni, amunicji oraz materiałów wybuchowych, narkotyków i środków odurzających (pod groźbą kary wieloletniego więzienia nawet za najmniejszą ilość), leków psychotropowych (należy mieć na nie indywidualne recepty - także na najbardziej rozpowszechnione leki uspokajające czy rozkurczowe), nagrań zawierających treści sprzeczne z obyczajowością lub nakazami islamu, kości słoniowej, skór zwierząt itp. Urząd celny Emiratu Abu Zabi zezwala na wwóz napojów alkoholowych w ilości nie przekraczającej 4 litry oraz piwa w ilości 24 puszek napoju o pojemności 355 ml. W pozostałych Emiratach (oprócz Emiratu Szardża, w którym posiadanie alkoholu jest nielegalne i ścigane z urzędu, także niedozwolone przewożenie w samochodach w podróży przez Emirat Szardża!) dozwolony jest wwóz napojów alkoholowych w ilości nie przekraczającej 4 litry oraz piwa w ilości 48 puszek napoju o pojemności 355 ml.

    ZEA są krajem muzułmańskim, w którym źródłem prawa jest szariat, religijne prawo muzułmańskie. Zakazane jest utrzymywanie związków pozamałżeńskich i są one karane. Za posiadanie i zażywanie narkotyków oraz handel nimi grozi wieloletnie więzienie lub kara śmierci. Na zakup, konsumpcję oraz przewóz alkoholu wymagane jest ww. zezwolenie policyjne. Napoje alkoholowe sprzedawane są w nielicznych wydzielonych sklepach. Wymóg posiadania zezwolenia obowiązuje również w hotelach i klubach o ograniczonym dostępie, gdzie często serwowany jest alkohol. Picie alkoholu w miejscach publicznych (z wyjątkiem wymienionych), a tym bardziej przebywanie w takich miejscach w stanie nietrzeźwym zagrożone jest karą aresztu i grzywny. W niektórych emiratach (np. w Szardży) sprzedaż i podawanie alkoholu są w ogóle zakazane. W okresie ramadanu zabronione jest spożywanie pokarmów, picie napojów i palenie tytoniu w miejscach publicznych od wschodu do zachodu słońca. W tym czasie zamknięte są wszystkie lokale gastronomiczne. Zgodnie z prawem obowiązującym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, alkohol może być sprzedawany/podawany tylko osobom powyżej 21 roku życia. Homoseksualizm jest nielegalny. Akty seksualne między osobami tej samej płci są zagrożone karami grzywny, deportacji pozbawienia wolności oraz - w skrajnych przypadkach - karą śmierci.